ÅRET DER GIK I REJSEBILLEDER

December 29, 2018

Med bare 2 dage af året tilbage bliver det for alvor tid at kigge tilbage på rejseåret, der gik. Gamle rejsedrømme blev indfriet og modet blev fundet frem, når det kom til valg af destinationer. En enkelt gammel kending kaldte på gensyn, et par stamsteder var som altid med i planerne, og derudover blev SÅ mange nye fodspor sat ude i verden.

2018 har været et fuldstændig utroligt rejseår. Endelig fik vi mod til at drage nordpå, og således fik vi fuldendt alle 4 verdenhjørner, og kan i dette billedrige tilbageblik med overbevisning sige, at vi i år er rejst mod både syd, øst, nord og vest.

SRI LANKA - HVOR NATUR OG DYRELIV SEJRER

Året lagde ud i bedste varme vinterferiestil med et par uger i Sri Lanka. Et sted jeg har drømt om at besøge siden jeg var barn, og som bød på de mest magiske oplevelser. Alt fra slanger i tasken, til vilde bølger og natur så storslået, at man må knibe sig i armen. En veltilrettelagt rundrejse på 16 dage, der bød på alt hvad hjertet begærer. Læs alle vores indlæg fra Sri lanka her

>> Rejseguide til 16 dages rundrejse i Sri Lanka finder du her

Øverst: Mirissa Beach, Nederst: Udsigtstop ml. Kandy og Ella, Safari i Uda Walawe National Park, Morgenhike i nationalparkens lodge

TIDLIG SOMMER I NICE

5 dage blev det til i år, tidligt på sommeren. Nice skuffer aldrig. God mad, skønne dagsudflugter og familiehygge ved poolen i La Colle Sur Loup er hovedingredienserne, når vi drager mod Sydfrankrig.

>> Find inspiration til oplevelser og læs om alle vores favoritsteder i og omkring Nice her

Øverst: Springvandspark i Nice by. Nederst: Boulle i Vence & shopping i Nice

SOMMER I DANMARK - TAK, BARE TAK!

Sommeren blev ligeligt fordelt mellem 2 hjemlige favoritter - sommerhuset i altid fantastiske Hejlsminde i Sønderjylland og vores elskede Grækenland. Danmark i år var jo slet ikke et dårligt valg, og stort set alle vågne timer blev brugt på SUP'en på vandet. Padleture langs kysten og langt ud i horisonten. Så langt at dem på brættet, set fra husets terrasse, blev til småbitte prikker, der med jævne mellemrum dumpede i det nærmest Middelhavslune vand. Aldrig har solnedgange og farvespil ved aftentide stået i kø som i år, og sommerens danske minder er da også primært portrætteret i rosa og blå nuancer.

I sommer startede jeg serien "My Danish Sweetspots" der hylder nogle af vores danske yndlingssteder. Og selvfølgelig er vores elskede Hejlsminde med i samlingen.

>> Læs med her

Havblik foran huset. Nederst: gratis glæder i grøftekanten. Slendretur ved Vesterhavet & afslapning på SUP'en.

Ø-HOP I GRÆKENLANDS CARIBIEN

Selvom det for en gangs skyld var svært at vende den danske sommer ryggen, kaldte sommeren også på et særdeles skønt gensyn med Korfu, der virkelig bejler ihærdigt til at blive min græske favorit-ø. Få steder finder man så mange storslåede steder og oplevelser som på denne nordligste græske ø i øgruppen De Ioniske øer.

I år tog vi den udvidede version og hoppede et par dage til Paxos og Antipaxos, som på imponerende vis brillierede med det vildeste vand, vi nogensinde har set. Ikke underligt at Antipaxos går under navnet Grækenlands Caribien.

>> Har du lyst at opleve disse smukke steder, så læs med i miniguiden her

LONDON - NÅR EN FASHIONISTA SÆTTER DAGSORDENEN

3 herlige og hektiske dage i London blev det også til i efteråret. Med det primære formål at se fodbold og shoppe. Kilometer efter kilometer blev tilbagelagt efter en nøje udtænkt og strategisk veludført plan. Sko blev prøvet, overvejet, prøvet igen, overvejet igen og det samme med et utal af andre nøje udvalgte beklædningsdele. Og i pauserne bød turen på dejlig mad, god kaffe, gensyn med venner og timevis af skønt selskab med farmor og farfar, som på denne tur var med til at sætte fodspor. Jeg skylder vist nok stadig et indlæg med et par af de fine steder, vi spiste.

>> Her får du en teenage fashionistas anbefalinger til gode shoppesteder i London

Shopping, shopping & mere shopping

WILD CARDET - SOM GIK RENT IND

Sensommerens rejse til Island giver faktisk Sri Lanka baghjul hvad angår vilde og smukke naturoplevelser. Der er ikke andet end blot at overgive sig, lægge sig fladt ned og overgive sig til øen mod nord. For hold da op.

6 dage med den ene vilde naturoplevelse efter den anden. Det var storslået og virkelig anbefalelsesværdigt. Vores road trip langs Sydkysten var helt utroligt, og hver gang vi målløse over endnu en oplevelse, sad tilbage i bilen, sagde vi stort set enstemmigt "det her - det var det vildeste, vi har set". Lige indtil næste stop, hvor vi blot blev endnu mere blown-away. Island vandt alles hjerter. Der er en første gang for alting - også rejser nordpå - og dette var ikke den sidste.

Jeg arbejder på en miniguide til 6 dage i vores oplevelsesrige fodspor. Men indtil da, kan du læse om alle vores oplevelser af vandfald, geysere, varme kilder og rideture herunder, hvor jeg har samlet indlæggene:

>> Tag med til Island her

Øverst: Geyser. Nederst: Islandske heste i solopgang, Black Beach, Dyp i varme naturskabte kilder

CHARTER - VI KØRER DEN IND MED ALL INCLUSIVE OG RULLLEKUFFERT

Hvorfor kommer vi ALDRIG på all inclusive? Sådan har det lydt maaaange gange herhjemme, så vi sluttede året med en tur helt på børnenes præmisser. En uge på resort med selvsamme all inclusive i Hurghada.

De kulturelle oplevelser var der ikke mange af, udover hotellets fine vandpibe cafe, som vi frekventerede et par gange. Pigerne holdt sig dog til the. Det glæder mit rejsehjerte, at børnene trods alt godt kunne se, at "man jo sket ikke kan mærke, om man er i Egypten eller på Mallorca, når man er sådan et sted her". Og de fik da også lidt af en overraskelse, da størstedelen af de medrejsende klappede, da flyet landede.

Det var en skøn uge med varme, sol, stand, snorkling og masser af hygge, og spørger man mine 3 medrejsende på billedet nedenfor, kan den slags ferie sagtens gentages. Jeg sover lige på det og glæder mig over, at de nu ikke længere kan udtale, at de ALDRIG kommer på All Inclusive:-)

Men hver ting til sin tid, og vi havde en dejlig uge med fantastisk vejr, masser af rutschebaner, uno,  burgere og fritter. Selvom vi savnede Jørgen, som ikke kunne holde fri fra jobbet.

>> Selma skriver stadig flittigt på bloggen, når vi rejser, og hun fik som den eneste skrivet lidt fra turen. Læs hendes indlæg her

HVOR SKAL I HEN NÆSTE GANG?

Måske meget naturligt og selvforskyldt, får jeg meget ofte dette spørgsmål, og for første gang i mange mange år er svaret kort og godt: "Ingen steder".  Flere omstændigheder gør, at der pt. ikke lige er rejser programlagt og således blir' denne vinter den første i mange år uden asiatisk aura. Det er helt ok, selvom jeg stadig dagligt drømmer om både Myanmar, Hanoi og Kuala Lumpur. Foråret og sommeren står endnu også hen i det uvisse, men det er der jo heldigvis råd for, og pt. peger pilen vist mest i retning af Grækenland.

Rejser er heldigvis gaver, der bliver ved med at give, så indtil vi igen pakker rygsækken, så lever vi storslået på de minder, vi har med os allerede.

Godt nytår fra alle os til alle jer!

/H

PS: Den opmærksomme læser vil vide at der rent faktisk sneg sig et par rejser mere ind for Jørgen i 2018, som ikke er med i dette indlæg. Han var i år så heldig at få lov at opleve både Indien og Berlin. Førstnævnte har vi andre endnu til gode. Altid godt med tilgodebeviser!